Lestyán Autó – Profi Megoldások Autójának

Mikor válik szükségessé a fékbetét csere?

 

Fékellenőrzés, fékbetét és féktárcsa csere Kondoroson.

 

A fékrendszer egy összetett szerkezet. Négy részből áll, és ezen alkatrészék együttes, stabil működése képes biztosítani a biztonságos megállást.
A fékbetétek és a fékpofák az úgynevezett kopó alkatrészek kategóriájába tartoznak. Miután a nevében is benne van, hogy „kopó” alkatrész, így értelemszerűen azokat időszakosan ellenőrizni, ellenőriztetni kell, és ha az ellenőrzés azt mutatja, hogy már eljárt felette az idő, azokat cserélni kell!

Ha részletekbe akarunk kicsit belemenni, akkor azt mondjuk, hogy a fékbetét csere abban az esetben ajánlott, ha a súrlódó rész, ami a fékezésért felelős, a megengedett vastagság alá ér. Ebben az esetben mindenképpen szükséges a fékbetét csere ahhoz, hogy biztonságosan tudjunk fékezni.

Vannak jelek, amik figyelmeztetnek, ha időszerű a fékbetét csere. Ilyen például a súrlódás következtében előforduló, azonnal felismerhető hanghatás. Ez egy fékezés közben keletkező fémes hang. Ha ezt a hangot halljuk, akkor nem érdemes várni, a lehető leggyorsabban keressük fel autószervizünket, és kérjünk egy időpontot.

Az újabb autókban már van beépített kopásjelző is, ami felhívja a figyelmünket a fékbetét csere szükségességére.

Miért is elkerülhetetlen a féktárcsa csere?

 

A rövid válasz az, hogy azért, mert elkopik. De azért adunk egy hosszabb választ is, hiszen érdemes tudni az alábbiakban leírtakat, hogy mindenki számára érthető legyen.


A féktárcsa kopó alkatrész. Ez a kopás valójában a fékrendszer működésével van összefüggésben.
Remélhetőleg mindenki számára világos, hogy a fékrendszer funkciója, hogy lassítsa, fékezze, szükség szerint megállásra késztesse a mozgásban lévő járművet.


Ezt a fékrendszer úgy éri el, hogy a mozgási energiát súrlódás által hőenergiává alakítja. Az így keletkezett igen magas hőmérséklet értelemszerűen egy folyamatos és elég jelentős igénybevételt jelent. Mondhatjuk, hogy talán az autó összes alkatrésze közül a fékrendszert terheljük a napi szinten a leginkább.


Ebből következően természetes, hogy a fékbetét illetve féktárcsa csere elkerülhetetlen. Azt azonban tudni kell, hogy nem feltétlenül ugyanakkor van rá szükség.


Általában egy csere esetén nem az egész fékrendszert cseréljük. Azt azonban ki kell emelnünk – ami egyébként már említésre került, de nem lehet elégszer hangsúlyozni – hogy a fékrendszer a gépkocsi egyik legfontosabb berendezése. Ha ez meghibásodik, vezetés közben balesetet okozhatunk, és rosszabb esetben életeket veszélyeztetünk.


Szervizem kiemelten fontosnak tekinti a fékek rendszeres ellenőrzését, és szükség esetén a rendszer egy-egy elemének cseréjét, ami lehet a fékpofa, a fékdob, a betét, illetve féktárcsa csere.

Mennyit bír a fékbetét és a féktárcsa?

 

Nincs rá általános recept. Ez egyrészt márkafüggő, másrészt nagyban függ az igénybevételtől, a használati szokásoktól. Továbbá jelentősen függ attól is, hogy milyen típusú, vagy milyen gyártmányú fékbetétet veszünk. Gyári, vagy utángyártott?


A járművezetők vezetési technikái között is nagyon nagy különbségek vannak.
Csak a példa kedvéért két szélsőség. Az egyik, az oktató autók példája. Ez esetben az oktató elég gyakran kényszerül fékezésre, amíg a tanulója nem szerez némi rutint.


Aztán amikor a fiatal megkapja végre a jogosítványt, és mindjárt versenypályának érzi a városi utakat is, problémaként jelentkezik a padlóig nyomom effektus, ami után rendszerint következik a hirtelen padló fékezés. Így aztán viszonylag rövid időn belül elkopnak a fékbetétek, és jöhet a csere. (Mielőtt bárki rosszallóan csóválná a fejét, az tegye a szívére a kezét, és gondoljon a saját korai vezetési gyakorlatára!)


Ezzel ellentétben, ha használjuk az autónak a motorfék lehetőségét is, és a betartott sebességkorlát mellett használjuk a fékeket rendeltetésszerűen, abban az esetben jóval tovább tart a fékbetét és féktárcsa élettartalma, és így természetesen jóval később szükséges a csere.